Monet ovat pohtineet tätä kysymystä: jos Aatami ja Eeva olivat ensimmäiset ihmiset ja heille syntyi kaksi poikaa, Kain ja Abel, joista toinen tappoi toisen, miten ihmiskunta oikein jatkoi elämäänsä? Tämä Raamatun kertomuksen yksityiskohta on herättänyt kysymyksiä sukupolvien ajan piilottaen samalla sisälleen kiehtovan tarinan ihmiskunnan alkuvaiheista.
Veljesmurha ja sen jälkeinen elämän jatkuminen
Kainin ja Abelin tarina tunnetaan laajalti. Siitä kerrotaan 1. Mooseksen kirjassa, jossa tulee esiin ihmiskunnan ensimmäinen veljesmurha kuvaten syntiinlankeemuksen seurausta, miten synti vaikuttaa ihmisiin ja heidän välisiin suhteisiinsa. Raamatun mukaan Kain tappoi veljensä Abelin kateuden vallassa. Kainin kateus veljeään kohtaan liittyi siihen, miten Jumala suhtautui heidän uhreihinsa. Abel toi Jumalalle parhaimman osan lampaidensa esikoisista. Tämä osoitti hänen sydämensä vilpittömyyttä ja kunnioitusta Jumalaa kohtaan. Jumala hyväksyi ja mieltyi Abelin uhrilahjaan, mikä osoitti, että Abel toimi uskossa ja oikealla tavalla. Kainin uhri sen sijaan hylättiin. Hän toi uhriksi maan sadon hedelmiä, mutta Jumala ei ottanut niitä vastaan samalla tavalla kuin Abelin uhria. Tämä johtui todennäköisimmin siitä, että Kainin sydämen asenne ei ollut oikea. Hänen uhraamisensa ei ollut aidosti vilpitöntä tai Jumalaa kunnioittavaa. Sillä Jumala näkee ihmisen sydämeen. Kainin reaktio oli hyvin voimakas. Hän suuttui ja katkeroitui, mikä johti siihen, että hän kadehti Abelia. Jumala myös varoitti Kainia kateuden ja synnin vaaroista, mutta Kain ei ottanut varoitusta huomioon. Kain kadehti veljeään, joka oli hurskaampi kuin hän. Kertomus opettaa sen, että Jumala katsoo ensisijaisesti ihmisen sydämen asennetta eikä pelkkiä tekoja. Kateus syntyy usein silloin, kun emme keskity omiin tekoihimme ja motiiveihimme, vaan vertaamme itseämme muihin. Se voi opettaa myös, että kateus ja viha voivat johtaa tuhoisiin seurauksiin, ellei niitä käsitellä oikealla tavalla. Tämä veljesmurha on ensimmäinen osoitus siitä, kuinka ihmisen rikkomukset vaikuttavat muihin. Kertomus ei ole ainoastaan historiallinen, vaan se sisältää syvällisiä teemoja kateudesta, valinnoista, vastuusta ja Jumalan armosta.
Kuka meni naimisiin kenen kanssa?
Mutta mitä tapahtui veljesmurhan jälkeen? Kain pakeni Nodin maahan, joka sijaitsi Eedenin itäpuolella. Siellä hän asettui aloilleen, perusti perheen ja rakensi kaupungin, jonka hän nimesi poikansa Henokin mukaan (1. Moos. 4:16–17).
Samanaikaisesti Aatami ja Eeva saivat lisää lapsia, joiden kautta elämän jatkuminen mahdollistui. Heidän kolmas nimeltä mainittu lapsensa oli Seet, jonka jälkeläiset muodostivat toisen sukulinjan.
Monia hämmentää se, miten ihmeessä Kain tai Seet löysivät itselleen puolisoita, jos koko ihmiskunta polveutui yhdestä perheestä. Raamatun mukaan Aatamilla ja Eevalla oli "poikia ja tyttäriä" (1. Moos. 5:4). Raamattu ei suoraan kerro, mistä Kain löysi vaimon tai mistä muut ihmiset ilmestyivät. Tämä on herättänyt paljon pohdintoja ja teologista tulkintaa. Selityksenä on pidetty sitä, että Kain nai todennäköisesti sisarensa tai muun lähisukulaisensa. 1. Mooseksen kirja kertoo, että Aatami ja Eeva saivat paljon lapsia, mutta kaikkien nimiä ei mainita. Näin Kain, Seet ja muut heidän sisaruksensa avioituivat todennäköisimmin keskenään. Tällöin läheisten sukulaisten väliset avioliitot olivat mahdollisia, koska ihmiset elivät lähempänä luomista ja geeniperimä oli oletettavasti puhtaampi kuin nykyään.
Jotkut teologit ovat myös katsoneet, että Raamattu ei välttämättä kerro yksityiskohtaisesti kaikista luomakunnan ihmisistä. On mahdollista, että Jumala loi muitakin ihmisiä Aatamin ja Eevan lisäksi, mutta Raamatun kertomus keskittyy vain heidän sukuhaaraansa, koska se johtaa Jeesuksen syntymään.
1. Mooseksen kirjan 4. luvun jakeet 16-17 kertovat, että Kain lähti pois Herran kasvojen edestä ja asettui Nodin maahan. Siellä hän tunsi vaimonsa, ja he saivat pojan, Eenokin. Raamattu ei selitä, kuka Kainin vaimo oli, minkä vuoksi kysymys jää avoimeksi.
Seetin linja – uuden toivon alku
Seetin syntymä merkitsi puolestaan uutta alkua Aatamin ja Eevan perheelle. Hän syntyi Aatamille ja Eevalle sen jälkeen, kun heidän toinen poikansa, Abel, oli murhattu veljensä toimesta.
"Jumala on suonut minulle toisen pojan Abelin sijaan, koska Kain tappoi hänet" (1. Mooseksen kirja 4:25)
1. Mooseksen kirjan 4. luvun 26 jae kertoo, että Seetin pojan Eenoksen aikana ihmiset alkoivat huutaa avuksi Herran nimeä. Tämä viittaa siihen, että Seetin sukulinja alkoi etsiä Jumalaa ja seurata Hänen tahtoaan. Seetin jälkeläisistä tuli uskovien sukulinja. Se erottui Kainin linjasta, jossa väkivalta ja kapina Jumalaa vastaan lisääntyivät. Sen sijaan Seetin sukulinja jatkui kohti Nooaa, jonka kautta Jumala puuttui rankalla kädellä maailman syntisyyteen. Seetin linja on myös erityisen tärkeä kristillisessä kontekstissa, sillä siitä polveutuu myöhemmin Jeesus Kristus.
Raamatussa Seetin merkitys korostuu sukuluetteloissa. Seetin sukulinja mainitaan suoraan Jeesuksen sukupuussa (Luuk. 3:23-38). Tämä tekee hänestä tärkeän hahmon Jumalan lunastussuunnitelmassa, sillä Jeesus, maailman pelastaja, syntyi juuri Seetin jälkeläisistä. Seetin syntymä merkitsi siis Jumalan armon osoitusta ja suunnitelman jatkumista siitä huolimatta, että synti oli tullut maailmaan.
Elämän jatkumisen opetus
Raamatun kertomus Aatamista ja Eevasta on paljon muutakin kuin historiallinen tai mytologinen kuvaus. Se haastaa meidät pohtimaan elämän suuria kysymyksiä: ihmisen kykyä valita hyvä ja paha, syntiinlankeemuksen vaikutusta ja Jumalan suunnitelmaa ihmiskunnan pelastamiseksi.
Ihmiskunnan elämän jatkuminen Aatamin ja Eevan jälkeen muistuttaa myös toivosta – siitä, että synnin ja tragedian keskellä Jumala tarjoaa uuden alun. Tämä tarina elää yhä monien sydämissä, ja se inspiroi ihmisiä etsimään vastauksia ja tarkoitusta elämälleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti