perjantai 29. tammikuuta 2021

Miten rukoilla?

 

Jumala tarvitsee meitä palvelijoitaan rukoilemisessa. Hän haluaa käyttää mieluusti juuri sinua toimimaan esirukoilijana. Rukousten maailmaan kätkeytyy nimittäin suurenmoisia siunauksia. Rukoilemisesta on turha tehdä mitään liian vaikeaa taitolajia, sillä Jumala ei kuule meitä monisanaisuutemme tähden. Hänelle riittää ihan yksinkertaiset huokaukset eri asioiden puolesta. Kannattaa ottaa aina päivässä joku hetki, jolloin voit rauhassa hiljentyä ja esi-rukoilla tiettyjen asioiden puolesta. Tätä voi harjoittaa tilanteessa missä tahansa. Rauha ja hiljaisuus ovat tietysti paras hetki rukoilemiselle, kun ympärillä ei ole mitään häiriötekijöitä. Itse olen pyrkinyt sisällyttämään rukoilemisen päivittäiseen elämääni tilanteessa kuin tilanteessa. Kaikkein voimakkaimmin tunnen rukouksen voiman ollessani polvillani ja rukoillessani ääneen. Jos ihminen on arka ja sisäänpäin kääntynyt, niin tämä voi tuntua ahdistavalta. Yksin voi yhtä lailla rukoilla ihan hiljaa mielessään. Rukoilin minä sitten ääneen tai hiljaa, niin siinä tilanteessa polvillani koen olevani paljaimmillani vuodattaessani Jumalalle sydämeni syvimmät tunnot. Joka kerta näin tehdessäni tunnen, kuinka taakka sydämeltä kevenee ja samalla luottamus Jumalan viisauteen kasvaa sekä usko siihen, että Hän kuulee minun sanani.

Mitä voit siis tehdä? Itselleni tuotti pitkään vaikeuksia rukoilla, kunnes löysin siihen omanlaisen rungon, joka on saanut rukouksen virtaamaan vuolaammin. Puran sen tähän, koska siitä voi olla hyötyä sinulle, joka tätä luet:

1. Aluksi minulla on tapana käyttää palvontaan kuuluvia sanoja ja ylistää Jumalaa esimerkiksi seuraavasti; Sinä olet ihmeellinen, suuri ja kaikkivoipa rakastava Jumala. Minun taivaallinen Isäni.

2. Sitten ilmaisen kiitollisuuteni; Kiitos rakas Jumala suuresta armostasi minua kohtaan; Haluan kiittää Sinua Jeesuksesta, Vapahtajasta, jonka nimessä ja veressä nyt rukoilen.

3. Seuraavaksi on synnin tunnustamisen paikka, joka johtaa vapautumiseen; Rakas Jumala, haluan tulla eteesi rehellisesti ja teeskentelemättä, sellaisena kuin olen. Anna anteeksi kaikki väärät tekoni, sanani ja ajatukseni.

4. Nyt on kiitosten aika, jonka aikana ja jälkeen on mahdollista tuntea Jumalan parantava voima, kuinka hän puhdistaa sydämesi; Rakas Jumala, minä kiitän kaikesta kärsivällisyydestä ja pitkämielisyydestä minua kohtaan!

5. Tässä vaiheessa on sitten pyyntöjen vuoro. Ne voivat olla esirukouksia toisten ihmisten ja heidän asioidensa puolesta tai itsesi puolesta. Kannattaa käyttää ihmisten nimiä, kun rukoilet heidän puolestaan. Voit ottaa päivittäiseksi rukousaiheeksi esimerkiksi puolisosi, lapsesi, opiskelukaverit, naapurit tai työkaverit. On hyvä rukoilla niiden ihmisten puolesta, joita päivittäin tapaat. Kunhan suustasi vain tulee sanoja tai että voit sydämessäsi sanoa; ”Jeesus siunaa minun sukulaistani. Ilmesty sukulaiselleni, naapurilleni tai työkaverilleni.” Kannattaa muistaa, että ”Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan.” (Jaakobin kirje 5:16) 

6. Päätän rukouksen luovuttamalla itseni kokonaan Jumalalalle, että voisin viedä hyvää uutista Jeesuksesta eteenpäin. Kerro, että haluat olla hänen hyödyllinen ja hedelmää kantava opetuslapsensa. Pyydä Jumalaa ohjaamaan askeleitasi päivän aikana. Tähän sopii erinomaisesti Martti Lutherin aamu- tai iltarukous riippuen mihin aikaan päivästä rukoilen; 

Minä kiitän sinua, taivaallinen Isäni, rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta, että olet viime yönä varjellut minut kaikesta vahingosta ja vaarasta. Pyydän sinua: varjele minua myös alkavana päivänä synnistä ja kaikesta pahasta, että tekoni ja koko elämäni olisivat mielesi mukaiset. Minä annan itseni, ruumiini, sieluni ja kaikkeni, sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon minun kanssani, ettei paha vihollinen saisi minussa mitään valtaa. Aamen.”


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

ÄÄNI TAIVAISTA - Whitney Houstonin musiikillinen matka ja tragedia

  Whitney Houston oli yhdysvaltalainen laulaja, lauluntekijä ja näyttelijä, joka tunnetaan erityisesti äänensä voimasta ja monipuolisuudesta...