Ollilainen, Vesa,
KESYTTÄMÄTÖN – Evankeliumi jälkikristillisessä ajassa
(Perussanoma Oy 2020), 220 sivua.
Käsiini osui kristillinen kirja, jota en malttanut
laskea käsistäni. Niin puhuttelevaa ja ennen kaikkea tärkeää tekstiä pitää
sisällään Vesa Ollilaisen kirjoittama kirja Kesyttämätön – Evankeliumi
jälkikristillisessä ajassa. Aihepiiri puhutteli minua etenkin, kun olen
seurannut viime vuodet kristillisestä näkökulmasta tätä aikaa ja sen hälytysmerkkejä.
Itse synnyin 1960-lopulla vielä maailmaan, missä vielä Jumala ja kristinusko
olivat läsnä monella tapaa. Ollilainen tarkastelee kirjassaan sitä, millaisessa
maailmassa elämme tänään ja kuinka kristinusko on häivytetty olemattomiin. Kirja
pukee sanoiksi muun muassa sen, miten evankeliumi tänä päivänä halutaan
ymmärtää ja miten siihen reagoidaan. Terminä ”jälkikristillinen”
oli itselleni uusi ja hieman vieras, mutta jo kirjan ensimmäinen luku tekee
selväksi, mistä on kysymys. Siinä Ollilainen lähestyy jälkikristillistä aikaa kysymyksellä,
kuka Jeesusta enää tuntee? Ollilainen on koonnut kirjaan silmät avaavaa
tutkimustietoa, kuinka kristinuskosta on nykyaikana vieraannuttu. Esimerkkinä
vaikka YLE:n uutisoima Britannian Raamattuseuran teettämä kysely vuodelta 2014.
Sen mukaan esimerkiksi Brittein saarilla 8-15 vuotiaista lapsista 43 % ei ollut
koskaan kuullutkaan Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta ja 63 % heistä ei ollut
kuullut koskaan luomiskertomuksesta. Kehityssuunta näyttää samalta myös muualla
Euroopassa eikä suinkaan paremmalta Suomessa, missä kristinuskon opettamaan
Jumalaan uskoi vuonna 2015 enää 33 % ihmisistä.
Vesa Ollilainen on pastori, jolle on ollut jo nuoresta
selvää, että meidän kristittyjen tehtävänä on pitää esillä evankeliumia. Kirjan
eri teemoissa hän on lähestynyt aihetta aloittamalla jokaisen luvun kolmella
eri lainauksella. Näistä ensimmäinen on yleensä jonkun julkisuuden henkilön –
yleensä vapaa-ajattelijan ateistinen lausahdus, jota suhteutetaan alimmaisena
olevaan Raamatun paikkaan, mitä Sana kyseisestä asiasta ilmoittaa. Nämä lainaukset
olivat mielestäni hyvin valittuja johdantoja aina kyseiseen lukuun.
Yksi minua erityisesti puhutellut luku kirjassa oli Kokemusten
aika: Ikuisen onnentunteen metsästys. Siinä Ollilainen pukee niin osuvasti sanoiksi,
miten kristillisyys seurakunnissa halutaan mukauttaa tähän maailmanaikaan sopivammaksi.
Hän puhuu tässä yhteydessä muun muassa kokemuskeskeisestä yhteiskunnasta. Tämä ns.
postmodernin ajan ihmiskäsitys on muodostunut jo 1900-luvulla, jossa ihmisen
perusta ei ole enää järjessä vaan tunteessa – eikä myöskään ajattelussa, vaan
kokemuksessa. Mottona tässä on: Koen, siis olen, mikä määrittelee
ihmisen olemisen. Niinpä jos joku ihminen kokee helvettiin tuomitsevan Jumalan
loukkaavaksi, on hänellä täysi oikeus hylätä moinen ikävä Jumala. Jos taas ihminen
tykästyy hippiä muistuttavaan Jeesukseen, hänellä on täysi vapaus karsia tästä
Jeesuksesta muut yhtään epämiellyttävät piirteet. Jos nykyinen avioliitto ei
tunnu mukavalta, niin voi luonnollisesti seurata tunnettaan ja vaihtaa
kumppania, jos yhteiselämä saattaisi tuntua paremmalta jonkun toisen kanssa. Ollilainen
nostaa tässä luvussa mielenkiintoisella tavalla esiin myös Päivi Räsäsen
tapauksen, miten hänet on esitetty mediassa seksuaalivähemmistöihin
kohdistuvien lausuntojensa takia. Toisena hyvänä esimerkkinä Vuosaaren
kirkkoherra Jussi Mäkilän tapaus, joka oli saarnannut jouluyönä vuonna 2019 Jeesuksen
uskomisen välttämättömyydestä ja taivaan ulkopuolelle jäämisestä. Seurakunnan
Facebook-sivulla Mäkilän saarna keräsi runsaasti kommentteja puolesta ja
vastaan. Ihmisten mielestä Mäkilän saarna oli koettu sävyltään vaativaksi ja painostavaksi.
Tällaisen ehdottomuuden tilalle nykyajan kirkkokansa kaipasi avoimuutta, jossa tulisi
sallia erilaisia hengellisiä tulkintoja uskosta pyrkimättä mihinkään yhden
kirkkoherran määrittelemään totuuteen. Saarna oli leimattu pelotteluksi ja sen
taustalla näkyvä jumalakuva vieraaksi. Nykyisen ajattelumallin mukaan kielteiset
tuntemukset herättävä opetus tulisi siis hylätä. Esimerkiksi kymmenen käskyn
ehdottomuudesta on lupa tinkiä samoin kuin Jumalan pyhyydestä, sillä
loukkaavuutensa takia tämänkaltaiset näkökulmat tulkinnat tukkivat
kokemuskeskeisen kuulijan korvat ja tallaavat hänen tunteitaan. Epämääräiseltä
tuntuvan tulevan pelastuksenkin voi syrjäyttää ja korostaa sen sijaan
evankeliumin välittömiä hyötyjä. Evankeliumista on tehty kuulijan tunnetarpeita
tyydyttävää terapiaa. Samassa yhteydessä Ollilainen kirjoittaa
nautintokeskeisestä yhteiskunnasta, jossa Raamatun sanomasta poimitaan vain ne
mukavat asiat ja epämukavat sysätään pois. Tähän liittyy olennaisesti hedonistisuus
ja seksuaalisuuden korostaminen. Tässä nousevat esiin niin
sukupuolenvaihdosleikkaukset, eutanasia, Pride-liike ym. Synti heitetään
syrjään eikä sen olemassaolosta puhuta.
Kirjassa on joka luvun päätteeksi aina kysymyksiä
pohdintaa varten. Ne sopivat erinomaisesti esimerkiksi pienessä rukouspiirissä
yhdessä pohdittavaksi tai sitten niitä voi pohtia kukin mielessään. Ainakin
itselläni heräsi paljon ajatuksia. Tämä kirja on todella tärkeä ja tällaisia todella
tarvitaan herättämään suomalaisia näkemään se, mikä maassamme on
nykyään pahin ongelmamme; me olemme yksinkertaisesti kadottaneet Jumalan Sanan.
Sen, mikä on ollut turvakalliomme ja suurin aarteemme ja jonka varaan olisi
edelleen hyvä rakentaa. Kirja Kesyttämätön paljastaa karulla tavalla, kuinka
kielteisesti Suomi nykyään suhtautuu kristillisyyteen. Jää tunne, että miltei
kaikki muu tänä päivänä käy, paitsi elävä Jumala. Yhä edelleen ainakin itselläni
on tunne, että sielumme janoavat aitoa Jumalan sanaa. Tämän kirjan teksti on rohkeaa
ja sellaista, joka nostaa esiin lukuisat kipukohdat, mikä nykymaailmassa on
pielessä ja mihin tulisi kiinnittää huomiota. Siksi toivon, että tämä kirja
osuu mahdollisimman monen muunkin käsiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti