Ristiinnaulitun riemuvoitto -nimisessä
kirjassa saksalainen teologi Erich Sauer (1898-1959) on kirjoittanut seuraavasti:
Kulttuuri sinänsä ei ole mitään Jumalan vastaista, ja sitäkin vähemmän ”antikristillistä.” Päinvastoin, kulttuurisaavutukset kuuluvat ihmiskunnan paratiisiaateliin. Keksinnöt, löydöt, tieteet, taiteet ja jalostuminen, lyhyesti, ihmishengen edistysaskeleet ovat täysin Jumalan tahtomia. Vain kaikkein yksinkertaisimpien ilmoitussäädösten täydellinen väärinymmärrys voi syyttää pyhiä kirjoituksia taantumuksellisesta ajatustavasta ja kulttuurivihamielisyydestä. Ei. Raamattu ei kiellä kulttuuria, eikä se ole sinänsä Jumalan vastaista, vaan sen miljoonien edustajien Jumalasta loittoneminen, syntisten kaukaisuus taivaasta, ”uskonnollisen” näennäisolemuksen epätotuudellisuus, Korkeimman herruuden hävitys, ylpeyden ja kapinan henki, Jumalan tietoinen poistaminen, lyhyesti kapinaan nousu itseään Herraa vastaan. ”Emme tahdo tätä kuninkaaksemme.” (Luuk. 19:14) Niinpä siis eivät kulttuurihistorian ulkonaiset muodot ole mitään Jumalan vastaista, saati sitten antikristillistä. Sitä on pikemminkin se henki, tekojen eettinen sisältö, kulttuurisaavutusten moraalinen hyväksikäyttö, jokaisen yksityisen ihmisen sydämen asenne Jumalaa kohtaan.
Kuinkahan yllä olevaa lähemmäs sata vuotta sitten kirjoitettua tekstiä voisi soveltaa tähän päivään? Itse asiassa hyvin helposti. Nuo Sauerin kirjoittamat viisaat Raamattuun pohjautuvat tulkinnat kulttuurista ja sen toteuttamisesta kohtaavat nykyajan kanssa mitä parhaiten. Kulttuuri on tietysti käsitteenä valtavan laaja, joten rajaan sen tämän kirjoitukseni osalta valtavirran musiikkiteollisuuteen. Siitähän olen kirjoittanut tässä blogissani aiemminkin.
Jos miettii vaikka valtakunnallisilla radiokanavilla soitettavaa nykymusiikkia, niin mielestäni se on hyvin yksinkertaistettua ja mieltä köyhdyttävää. Siinä missä ennen lauluissa oli vielä selkeä a-, b- ja c-osa sekä teksteissä hieno tarina, niin nykymusiikki on tyyliltään hyvin
yksipuolista sekä sanomaltaan usein hyvin eksyttävää. Siitä puuttuu yksinkertaisesti sielu. Sauerin tekstissäkin mainitaan Jumalasta loittoneminen sekä ylpeyden
ja kapinan henki; itsensä jumaloiminen. Juuri tällainen henkisyys ja new age ovat vahvasti
läsnä valtavirran mainstream-musiikissa. Hengellisyyskin on teksteissä mukana,
mutta ei suinkaan kristillisellä tavalla. Ikävä lieveilmiö on myös kirosanojen
pesiytyminen musiikkiin, jota on alettu pitää ihan luonnollisena. Onhan viime vuosina saatu todistaa, kuinka kymmenettuhannet ihmiset ovat jonottaneet festareille kuullakseen
Sannin laulavan, että mitähän v…a. On todella häiritsevää, kuinka kirosanoista
on huomaamatta tullut ihan normaalia puhekieltä niin musiikki- kuin muissakin viihdeohjelmissa.
Televisiossa saattaa laulaa nuori kaunis tyttö. Esityksen päätteeksi häntä
haastatellaan, jonka yhteydessä hän alkaa kiroilla. Koko kuva särkyy. Tämä ei
koske tietenkään yksinomaan musiikkia, vaan lähes kaikkia television
viihdeohjelmia. Esimerkkinä vaikka suosittu puheohjelma Pitääkö olla
huolissaan? Siinä päällepäin ihan viehättävä juontaja Jenni Pääskysaari saattaa
odottamatta päräyttää roisit kirosanat ilmoille kuin itsestään selvänä
luontevana osana juontamistaan. Samoin jos katselee eri viihdeohjelmia, kuten
”nokkelaa” stand-up-huumoria, niin niissä pilkataan Jumalaa surutta. Eikö
ketään häiritse? Suomalainen viihde on kokenut viimeisten vuosien aikana
todellisen moraalisen rappion. Amerikassa sentään vielä kuuluu kirosanojen
kohdalla PIIP.
Metallimusiikissa populaarikulttuuri ruokkii taasen uskonnollista
ilmaisua käyttäen Raamattua hyväksi antikristilliseen tapaan kielteisessä
valossa. Yhtyeitä on jo vuosikymmeniä sitten nimetty tällä tapaa kuten Black
Sabbath, Nazareth, Iron Maiden tai Lordi…Tämä kaikki ihannoi sielunvihollista runnoen
totuuden alleen. Tätä kautta pahuuden voimat pääsevät vaikuttamaan ihmisen
sisimpään. Ne eivät yksinkertaisesti voi olla vaikuttamatta. On siis alati
tärkeää kiinnittää huomiota siihen, mitä katsomme ja kuuntelemme. Valvokaa
sydäntänne! Sillä ihminen valitsee näiden
kahden väliltä. Kumpi sinua kiehtoo enemmän pimeys ja pahuus vai Jumalan tahto?
Meidän tulisi imeä sielunravintoa siitä, mikä on hyvää, puhdasta ja totuuden
mukaista.
”Vie pois minun edestäni sinun virtes
jyrinä; sillä en minä voi sinun kanteleittes laulua kuunnella” (Biblia (1776), Aam. 5:23)
2010-luvulla suomalaiset sekosivat lahtelaisräppäri
Cheekistä. Tv-sarja Vain elämää heijasti tästä nuorukaisesta imagoltaan koko
kansan naapurinpojan, jota kuuntelivat ihmiset niin sanotusti vauvasta vaariin.
Ihmisten silmissä Cheek nähtiin rehtinä nuorena miehenä, joka uskoo siihen,
mitä tekee. Cheekin menestys ja musiikillinen ilosanoma nähtiin parannuslääkkeenä
sille, ettei Suomessa saisi tuntea ylpeyttä saavutuksistaan. Jokainen varmasti
kokee musiikin omalla tavallaan ja on voinut saada Cheekin hengentuotteista lääkettä
sielullisiin haavoihinsa. Itse en ole kovin paljoa tutustunut Cheekin
musiikillisen tuotantoon, koska rap ei todellakaan minua musiikinlajina lainkaan
puhuttele. En osaa edes rinnastaa sitä musiikiksi, koska se on puhelaulua.
Paljoa ei tarvitse kuitenkaan Cheekin lyriikoihin perehtyä huomatakseen niiden
sisältävän paljon egoistista pröystäilyä, kalliilla autoilla ja
silikonirintaisilla naisilla mässäilyä. Tämä puoli räppärin imagosta ei kuitenkaan
tullut esiin Vain elämää -ohjelmassa. Oliko laulujen sanoma sittenkään
pelkkää rehtiä yrittämistä, uskoa itseensä ja unelmissaan onnistumista?
Tekstejä kuuntelemalla muodostuu kuva, että niillä, joilla on eniten rahaa ja
autoja, on oikeus olla niitä, joilla menee parhaiten. Kielentutkija,
yliopistonlehtori Vesa Jarva on analysoinut Savon sanomien Sunnuntaisuomalaisessa
uransa tuossa vaiheessa jo lopettaneen Cheekin jäähyväiskappaletta Enkelit.
Jarva ajatteli ensin kyseessä olevan rakkauslaulu, mutta tekstiä tulkittuaan
huomasi kertojan puhuvankin itsestään. Laulussa sen tulkitsija vertaa itseään
enkeliin ja viljelee runsaasti uskonnollisia kielikuvia. ”Lisäsin vauhtii,
noustiin taivaisiin / Lucifer avas ovet bileisiin sairaimpiin”, Cheek
laulaa. Jarva tulkitsi kappaletta suuruudenhulluksi eikä nähnyt siinä lainkaan ironiaa,
vaan arvelee esittäjän olevan sanojensa takana tosissaan.
Tunnen monia, jotka ovat olleet hullaantuneita Cheekin tuotantoon. Kysyessäni heiltä, mikä tämän artistin musiikissa heitä erityisesti puhuttelee, niin tyypillisesti olen saanut kuulla, että hyvä sanoma. Mikä tuo sanoma sitten on tai oli? Jokainen voi tietysti kokea tämän asian omalla tavallaan. Toisena esimerkkinä, vaikka Cheekin Alfa omega -levyllä oleva kappale Me ollaan ne (feat. Nikke Ankara). Tätä kappaletta Tiihonen on itse analysoinut seuraavasti: ”Biisi on aiheena mielestäni aika egoilun tapissa, se on tosi röyhkeä kappale. Halusin saada Nikke Ankaran mukaan, koska se on lahjakkain tollanen papattaja, mitä täällä on näitä uusia jätkiä. Mielestäni se oli myös todella kiva ajatus, että ollaan ne kaksi jätkää Lahdesta, ja syljetään niin nopeasti, paljon ja reteästi kuin pystytään.”
Tämä aika ruokkii uskomaan yksin unelmiinsa ja kurkottamaan tähtiä, mistä ne olisivat saavutettavissa. Tämä onkin paholaisen tyypillisimpiä keinoja pitää ihmisiä talutusnuorassaan uskottelemalla todellisen onnen löytyvän siitä, kun vain tässä ajassa saavuttaisimme kaiken sen, mitä haluamme. Kuinka moni tästä ottaakaan onkeensa ja kokee, että Jumalaa ei tarvita. Miten paljon musiikkiteollisuuteen onkaan hautautunut turhia toiveita ja pettymyksiä. Toiveita läpimurrosta, uralla etenemisestä, haaveita laulukilpailuiden voitosta ja sen jälkeisestä voittokulusta. Kaikkea tätä tavoitellessaan ihminen unohtaa helposti olevansa luotu elämään Jumalan yhteydessä. Paholainen tekee kaikkensa, että tämä unohtuisi ihmisten mielestä. Raamatusta löytyy esimerkiksi Saarnaajan kirja, jossa ajatuksena on saada ihminen pysähtymään ja näkemään tämän paholaisen petollisen valheen läpi.
On tietysti heitä, jotka onnistuvat raivaamaan tiensä viihdemaailman huipulle lahjojensa, sitkeän yrittämisen, hyvien suhteiden tai hyvän onnen seurauksena. Kun ihminen onnistuu saamaan tarpeeksi ”nimeä” näissä piireissä, niin heille kaikki tuntuu olevan mahdollista. Musiikkipiireissä he pääsevät silloin osalliseksi kaikesta ylellisyydestä, maineesta ja vallasta.
A.W. Tozer on kirjoittanut tästä asiasta osuvasti näin: ”Mutta tämäkään ei tuo onnea. Menestyminen aiheuttaa stressiä. Liiallinen taistelu voitosta kaventaa mielen, kovettaa sydämen ja sulkee ulkopuolelle tuhat kaunista näkymää, joista olisi voinut nauttia, jos vain olisi ehtinyt huomata ne.”
Onhan selvää, ettei huipulle päässyt ihminen ole onnellinen kovin pitkään. Huipulla olo voi toki jatkua pitkään, mutta sen taustalla kalvaa alituinen pelko joutua luisumaan takaisin ja luovuttamaan paikkansa jollekin toiselle. Näinhän kävi jopa maailmanluokan tähdelle Elvis Presleylle, jonka ura oli ainutlaatuinen eikä toista samanlaista ikinä tule. Elvis oli superlahjakas laulaja, jonka suosio kasvoi nopeasti sellaisiin mittasuhteisiin, mitä ihmismieli ei saata käsittää. Elviksen elämän loppumetrit kertovat karua kieltään julkisuuden kääntöpuolesta ja todellisista kasvoista. Se saa ajatukset siihen, oliko kaikki maine ja maallinen mammona sittenkään tavoittelemisen arvoista. Elviskin valitsi aina ensisijaiseksi vaihtoehdoksi rahan ja menestyksen ja kuoli vasta 42-vuotiaana lihavana ihmisrauniona vessan lattialle.
Tällaiseen umpikujaan ja menestymisen pakkoon löytyy A.W. Tozerin
kynästä hyvä tulkinta; ”Menestymispakko on hyvän asian vääristymä. Halu
täyttää se tarkoitus, johon Jumala on meidät luonut, on tietenkin lahja
Jumalalta, mutta synti on vääristänyt tämän halun ja muuttanut sen itsekkääksi
ensimmäisen sijan ja korkeimman kunnian tavoitteluksi. Tämän himon takia koko
maailma on kuin riivattu eikä pakotietä ole.”
Seurattuani viihdemaailmaa vuosikausien ajan en voi
todeta kuin yhden asian; viihteestä on muodostunut epäjumala, joka meni aivan
liian pitkälle. Ennen kirkossa käytiin palvomassa Jumalaa ja kuulemassa Hänen
Sanaansa. Nyt jopa kirkoissa palvotaan artisteja ja bändejä, jotka ovat tulleet
sinne kaikkea muuta kuin kunnioittamaan Jumalaa. Se, millaiseksi nykymaailma esimerkiksi monet jouluiset viihdekonsertit rakentaa, on vastenmielistä. Jumalattomilla on esimerkiksi tapana kerääntyä
jouluisin esiintymään kirkkoon esittämään omaa maallista ohjelmistoaan. Näin he
ovat saaneet kirkosta estradin konserttisalia huomattavasti halvempaa vuokraa
vastaan. Tätä perustellaan joskus vielä sillä, että saatiinpahan sentään kerrankin
kirkko täyteen ihmisiä, jotka eivät muuten sinne tulisi. Mitähän hyötyä on
saada ihmiset tulemaan kirkkoon palvomaan vain jotain artistia? Esimerkiksi
laulaja Antti Ketosta ei päästetty joulukuussa 2019 esiintymään Kauhajoen kirkkoon
pitämään joulukonserttiaan. Kauhajoen kirkkoherra oli kokenut osan konsertin
ohjelmistosta kirkkoon sopimattomaksi. Niinpä seurakunnasta esitettiin pyyntö
muuttaa ohjelmistoa hieman kirkkoon sopivammaksi. Käsittääkseni kysymys oli
vain muutamasta laulusta. Tähän eivät tapahtuman järjestäjät kuitenkaan taipuneet,
sillä heidän ylpeytensä näytti kokevan kolauksen. Kuuluihan järjestävä tahokin Suomen
suurimpiin. Joten he päättivät perua konsertin sen sijaan, että olisivat tulleet
vastaan muutaman kappaleen muuttamisesta kirkkoon sopivammaksi. Näin
esimerkiksi joulusta on tullut väärällä tavalla kärjistymä siitä, miten väärällä tavalla maailma
ja uskonto toisiaan lähestyvät. Ne sulkevat toisensa pois, joten pääasia ei ole enää pääasia. Toivottavasti saataisiin jatkossa vielä
muutakin kuin kirkkoviihdettä. En tarkoita, etteikö kirkossa saisi iloita ja
riemuita, mutta mielestäni tulisi muistaa, että kyse on aina Herran huoneesta.
Se, mitä siellä tehdään, tulisi tapahtua Hänen kunniakseen. Oma lukunsa ovat Raskasta
joulua-konsertit, jotka metallimusiikkia rakastavat suomalaiset ovat ottaneet
riemuiten vastaan. Näissä hevirokkarit karjuvat Jeesuksen nimeä. Oma rehellinen
mielipiteeni on, että parasta olisi pitää puurot ja vellit erillään toisistaan.
Näin Jumalan sana joka tapauksessa opettaa, vaikka tätä halutaan niin
lieventää.
”Kohta ryntäät maailman ruuhkaan,
näät varjoja ja aurinkoa,
tee mitä teet, mut älä sielullesi
vahinkoa,
sillä haavat nuo ei parane,
vaik' isi kuinka puhaltais,
siksi toivon että enkelini jostain suojaa
sais...”
(Harri Rinne)
1980-luvun puolivälissä täällä Keski-Suomessa oli
todella kotoisa paikallinen Radio Jyväskylä. Silloin ei mitään soittolistoja
vielä tunnettu ja radio tuli kaikin tavoin kuulijaa hyvin lähelle. Sieltä sai
myös toivoa levytoiveita, mitä milloinkin mieleen juolahti. Yleensä nuo toiveet
aina toteutettiin, jos levy vain sattui radion levyarkistosta löytymään. Onnen
tunti oli ohjelma, jonne sai lähettää terveisiä ja onnentoivotuksia
postikortilla. Toivotuin kappale, minkä kuuntelijat halusivat kuulla aina
uudestaan, oli Mikko Alatalon vuonna 1984 levyttämä Suojelusenkeli.
Täällä Keski-Suomessa suorastaan hullaannuttiin tähän kappaleeseen. Se soi
radio Jyväskylässä niin paljon, että se alkoi jo ärsyttääkin minua ja tuntui,
että eikö ihmiset osaa toivoa mitään muuta. Olin itse silloin täysi-ikäisyyden
kynnyksellä, jolloin Alatalon laulamaa suojelusenkeliä enemmin kiinnosti sen
ajan poptähdet ja heidän musiikkinsa. Kun kuuntelee Mikko Alatalon herkästi
tulkitsemaa Suojelusenkeliä nyt, niin voi vain ihmetellä tuon laulun ajattomuutta
ja sen hienoa syvältä kumpuavaa sanomaa. Tuon laulun voisi omistaa kaikille
tämän ajan varttuville lapsille, olivat he omia tai ei.
Suomen kansa on elänyt jo pitkään suuressa
jumalattomuudessa. Kuten sanotaan, niin Jumala on rakkaus, hyvä, oikeamielinen
ja pyhä. Pyhyydessään Hän on kuitenkin samalla kiivas ja vanhurskas Jumala,
joka tuomitsee ja ilmaisee vihansa syntiä, paholaista ja hänen seuraajiaan
kohtaan. Tämä tarkoittaa sitä, että Jumala toimii kaikessa aina oikein. Hän on
säätänyt tietyt periaatteet ja lait, joiden mukaan meidän ihmisten tulisi Hänen
luomakunnassaan elää. Jumala ei voi katsella läpi sormiensa kaikkea sitä pahaa,
mitä täällä tapahtuu, joten Hän joutuu sen tuomitsemaan. Tällä hetkellä on
vallalla suurta luopumusta Jumalasta, seksuaalista moraalittomuutta,
väkivaltaa, abortteja, aviorikoksia, ahneutta, vihaa jne.
"Minä saatan teidän kimppuunne
miekan, joka kostaa rikotun liiton; ja kun te kokoonnutte kaupunkeihinne, niin
minä lähetän teidän sekaanne ruttotaudin, ja teidän on antautuminen vihollisen
valtaan. Kun minä murran teiltä leivän tuen, niin kymmenen vaimoa paistaa
teidän leipänne yhdessä uunissa, ja he tuovat kotiin teidän leipänne vaa'alla
punnittuna; ja kun te syötte, ette tule ravituiksi." (3.Moos 26:25–26)
Vanha Testamentti kertoo paljon siitä, mitä seuraa siitä,
kun kansa kääntää selkänsä Jumalalle eikä tee parannusta. Kaiken tämän
perusteella en lainkaan ihmettele, että korona tuli ja sysäsi sivuun
esimerkiksi viihteen epäjumalan ja myös ravintolat suljettiin. Syyksi voi löytää jälleen tämän alussa mainitun Sauerin tekstistä Jumalasta loittonemisen, syntisen kaukaisuuden taivaasta ja ennen kaikkea ylpeän ja kapinallisen hengen. Uskon
Jumalan sallineen tämän, sillä ihmiset tuntuvat pakenevan arkeaan jatkuvaan juhlimiseen. Itse voin tuota menoa jonkin verran töiden puolesta paikan päälläkin seuranneena todeta, että suomalaisten käytös suurilla festareilla on todella humalahakuista örvellystä ja jumalatonta menoa. Kun mennään tarpeeksi pitkälle syntisyydessä, en ihmettele, että Jumala laittaa ovet säppiin. Ja kuinka voimaton pieni ihminen tällaisten asioiden edessä lopulta onkaan? Viihde
oli yksinkertaisesti karannut käsistä ja mennyt liian pitkälle. Siitä nauttivat
etenkin bilettävät nuoret, joiden tulisi pyörittää tätä yhteiskuntaa
tulevaisuudessa. Miten heidän voi kuvitella pystyvän kantamaan joskus vastuutaan?
Viihde- ja tapahtuma-alan ihmiset ovat osoittaneet vihansa rajoituksia kohtaan
erilaisilla mielenilmauksilla. Myös viihteestä ja päihteistä riippuvaisen
yleisön taholta on tullut paljon vihaista kannanottoa, joissa rajoitusten
olemassaoloa on vastustettu ja vaadittu nopeaa paluuta entiseen.
Onhan ymmärrettävää, että tapahtuma-ala työllistää paljon ihmisiä ja muitakin
kuin esiintyjät. Heidän tilanteensa on hälyttävä esiintymistilaisuuksien
loputtua kuin seinään. Ajat ovat kovat, mutta eihän tapahtuma-ala ole missään
tapauksessa ainoa. Voisiko näinä aikoina tehdä jotain tärkeämpää kuin esiintyä?
Itsekin olin pitkään riippuvainen eri viihdetapahtumista. Enää en kaipaa maailmallista
viihdettä - ainakaan sellaista, joka on toteutettu tällä tavalla. Arvot ovat menneet aivan uusiksi varmasti monilla muillakin. Enkä usko, että viihdemaailmaa hetkessä kasataan entiselleen, vaikka pandemia väistyisikin.
Eniten mietityttää se, onko tästä ajasta opittu yhtään mitään? Tämänhetkisen
nöyrtymättömän vastustusmentaliteetin perusteella vaikuttaisi siltä, että eipä paljoakaan. Jos olen aistinut oikein, niin kapinan henki tuntuu kuin vain kasvavan. Kunpa Suomen kansa muistaisi, että apu tulee samasta
osoitteesta kuin ennenkin eli ylhäältä. Niinhän talvi- ja jatkosodan
keskelläkin polvistuttiin rukoukseen. Kaikista
tärkeintä tällä hetkellä olisi rukoilla tämän maan ja kansamme puolesta, pitää
hyvä huoli omasta vaelluksestamme sekä ennen kaikkea Jumalan Sanaa ja
evankeliumia yllä.
”Mutta jumalattomalle Jumala sanoo; ”Mikä sinä olet
puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi? Sinä, joka
vihaat kuritusta ja heität minun sanani selkäni taakse! Jos sinä näet varkaan,
niin sinä mielistyt häneen, ja sinä pidät yhtä avionrikkojan kanssa.”
(Sananl. 29–24)
Sinä päästät suusi puhumaan pahaa, ja
sinun kielesi punoo petosta. Sinä istut ja puhut veljeäsi vastaan, sinä
panettelet äitisi poikaa. Näitä sinä teet, ja minäkö olisin vaiti? Luuletko,
että minä olen sinun kaltaisesi? Minä nuhtelen sinua ja asetan nämä sinun
silmäisi eteen. Ymmärtäkää tämä te, jotka Jumalan unhotatte, etten minä
raatelisi, eikä olisi pelastajaa. Joka kiitosta uhraa, se kunnioittaa minua,
joka ottaa tiestänsä vaarin, sen minä annan nähdä Jumalan autuuden. ” (Ps. 91–16, Luuk. 2:30)
Vaikka olen nyt rankalla kädellä kritisoinut sitä,
mitä kaikkea olen viihdemaailmassa sivustaseuraajana nähnyt, en tarkoita, että
viihdekulttuuri olisi kristityltä täysin kielletty alue. Minullakin on tällä
alueella edelleen omat kiinnostuksen kohteeni – nautin edelleen esimerkiksi 60–80-luvun
hyvästä ja sydämellä tehdystä kauniista musiikista sekä reippaammastakin menosta. Vuosien varrella on tehty esimerkiksi hyvin kauniita
iskelmiä. Ei tarvitse kuin miettiä vaikka Paula Koivuniemen varhaista levytystä Jos helmiä kyyneleet ois tai Rexin kappaletta Puhtaat purjeet niin ne ovat minulle edelleen yhtä rakkaita lauluja. Jatkossa haluan ainakin itse
kuulostella herkällä korvalla, onko omissa tekemisissäni Jumalan henki mukana. Onko
sanani ja tekoni kunniaksi Hänen valtakunnalleen?
Suositeltavaa kirjallisuutta! |
Amen, amen!
VastaaPoista