tiistai 12. tammikuuta 2021

Kutsu soi

Olin alkanut tehdä omia lauluja syksyllä 2009. Viisi vuotta myöhemmin tein ensimmäisen puhtaasti hengellisen sävellykseni Kutsuhuuto. Se pohjautui ystäväni Markku Aallon kirjoittamaan runoon. En voi sanoa olleeni tässä elämänvaiheessa vielä elävässä uskossa, mutta etsin Jumalaa. Siitä kertoo varmasti sekin, että tämän laulun sanat puhuttelivat minua niin kovasti. Olin kuullut sanottavan, että Jumala kutsuu ihmistä joissakin elämänvaiheissa. Minusta tuntui, että Hän kutsui minua nyt. Olin kuitenkin vielä tähän aikaan ihminen, joka kävi kirkossa enempi viihdekonserteissa kuin kuulemassa Jumalan Sanaa. Raamatun sijaan etsin vastauksia elämän suurimpiin kysymyksiin new agesta. Olin siis moraaliselta ja hengelliseltä rakenteeltani vielä heikko. Hengelliset asiat kiinnostivat, mutta maalliset mielenkiinnon kohteet syrjäyttivät taivaalliset. Minua saattoi kutsua korkeintaan heikoksi uskon kannattajaksi. En ollut vielä ymmärtänyt uskon ydintä saati ollut sisällä pelastuksessa. Minua saattoi ärsyttää suuresti ne itsevarmat uskovaiset, jotka tuntuivat pitävän itseään minua parempina. Keitä he oikein luulivat olevansa? Uskoinhan minäkin Jeesukseen. Olin vain vielä hengellisesti sokea ja keskeneräinen. En ymmärtänyt esimerkiksi ajatusta uudestisyntymisestä. Joka tapauksessa Kutsuhuuto oli jotain todella paljon syvällisempää, mitä olin siihen mennessä tehnyt. Laulun esittäjäksi valikoitui laulaja-evankelista Kyösti Kytöjoki Konnevedeltä, jonka kanssa minulla oli ollut jonkin verran yhteistyötä. Kyöstin mielestä tämä kappale tuntui hänelle luontevalta tavalta julistaa Jumalan rakkauden muuttavasta voimasta. Kun kuulin Kutsuhuuto kappaleen master-version valmiina, niin täytyy sanoa, ettei mikään omista kappaleista ole vielä saanut minua niin herkistymään. Sen kuultuani tunsin halua polvistua Jumalan edessä. En tarkoita tällä sitä, että olisin niin hurmioitunut oman sävellykseni kuulemisesta. Ennemmin siitä, että tuo laulu kuulosti sellaiselta nöyrältä lähestymiseltä suurta Jumalaa kohtaan. Häntä, jota etsin, mutta en ollut vielä löytänyt.

Julkaisimme Kutsuhuudon omakustanteena toukokuussa 2014. Sen jälkeen se on ollut ainakin Radio Dein toivottujen listalla ja Kyösti on säilyttänyt laulun ohjelmistossaan. Se kuultiin muun muassa hiljattain TV7:n ohjelmassa Kosketus taivaasta. Ihmetellä täytyy, että olin tehnyt näin vahvan gospel-kappaleen ilman, että voisin sanoa olleeni vielä aidosti uskossa. Tämä puhui omaa kieltään sitä, että Jumala veti minua puoleensa. En vain ollut tarpeeksi rohkea antautumaan kokonaan uskon tielle. On sanottu, ettei kukaan, joka etsii Jumalaa tavoitellakseen jotakin muuta, löydä Jumalaa. Tämä on mielestäni hyvin sanottu. Jumalaa ei voi käyttää omien tarkoitusperiensä tueksi. Elin vielä kuin kaksoiselämää. Olin koukussa viihdemaailmaan ja tuon maailman ihmisten tekemiset vaikuttivat suuresti minuun. Samalla kävin kaikessa hiljaisuudessa kuluttamassa kirkon penkkejä. Mieltymyksestäni viihdemaailmaan kertoi sekin, että tein seuraavina vuosina myös lauluja, joita en enää mitenkään tänä päivänä pysty allekirjoittamaan. Nykyään minulle on tärkeintä, että musiikin tekemisessä on Jumalan henki mukana. Uskon tämän tien olevan oikea. 




KUTSUHUUTO

säv. Petri Tuunainen

san. Markku Aalto

 

En tuntenut mä Vapahtajaa aiemmin

maailmassa kuljin silloin minäkin,

niin paljon tunsin itseltäni puuttuvan

siksi Jeesusta nyt niin paljon rakastan,

niin paljon rakastan.

 

Kutsu soi, kutsu soi,

kuulin kutsuhuudon Jeesuksen.

Kutsu soi, kutsu soi,

maailmassa enää kulje en.

 

Kun kutsuhuudon kerran kuulet sinäkin

silloin tartu käteen suuren Mestarin,

Hän silloin ikuiseen kotiin sua kuljettaa

voiko mikään olla tämän parempaa, tämän parempaa.

Kutsu soi, kutsu soi,

kuulin kutsuhuudon Jeesuksen.

Kutsu soi, kutsu soi,

maailmassa enää kulje en.

 

Niin lempeä on ääni rakkaan Jeesuksen

sitä vastustaa mä voinut millään en,

Hän meitä kutsuukin ikuiseen elämään

Hänen syliinsä nyt ainiaaksi jään, ainiaaksi jään.

 

Tuo ääni kerran sydämesi tavoittaa

kuule tarkoin silloin pyhää Jumalaa,

Hän valinnut on sinut luokseen taivaaseen

iloon, autuuteen ja rauhaan iäiseen, rauhaan iäiseen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

ÄÄNI TAIVAISTA - Whitney Houstonin musiikillinen matka ja tragedia

  Whitney Houston oli yhdysvaltalainen laulaja, lauluntekijä ja näyttelijä, joka tunnetaan erityisesti äänensä voimasta ja monipuolisuudesta...