Kirjoitin aiemmassa kirjoituksessani tempauksesta otsikolla Hän tulee pilvissä. Palaan tässä kirjoituksessa vielä muutamiin siihen liittyviin yksityiskohtiin sekä siihen, mitä kristitylle välittömästi tempauksen jälkeen tapahtuu.
Tempausta sanotaan siis salaiseksi. Kovin salaisesta tapahtumasta
ei voi kuitenkaan olla kysymys, kun valtava joukko uskovia katoaa kerralla. Tempauksen salaisuus tarkoittanee sitä, että vain Isä yksin tietää, milloin Jeesus tulee noutamaan omansa täältä taivaaseen.
Niinhän Raamatussakin Herran päivän sanotaan tulevan kuin varas yöllä.
Hetkellä, jota ei kukaan osaa odottaa. Varas tulee yöllä täysin odottamatta,
jolloin vasta talon väki havahtuu. Jos varkaan tulo olisi ennalta tiedossa,
sitä osattaisiin odottaa. Sama pätee tempaukseen. Suurimmalle osalle maailman
ihmisistä tempaus on yllätys. Uskovat ovat puolestaan osanneet sitä odottaa,
vaikka eivät tiedäkään ajankohtaa eikä hetkeä.
”Vanhurskas hukkuu, ja ei ajattele kenkään
sitä sydämessänsä; pyhät miehet temmataan pois, ja ei siitä kenkään pidä
vaaria; sillä vanhurskaat otetaan pois onnettomuudesta.”
(Biblia 1776, Jes. 57:1).
Tuossa Jesajan kirjassa olevassa jakeessa todetaan, että vanhurskaat katoavat, eikä kukaan pane sitä sydämelleen. Mitä tästä voi päätellä? Eikö koko ajan harvalukuisemmiksi käyvien uskovien katoaminen edes hätkähdytä? Onko niin, että kun uskovat temmataan pois tästä maailmasta, niin siitä ollaan lähinnä helpottuneita? Koetaanhan kristityt tämän maailman silmissä muutenkin hulluiksi ja heikoiksi sekä suureksi , kauhistukseksi uskaltaessaan paljastaessaan vanhanaikaiset ajatuksensa. Erään luotettavan selityksen mukaan "kukaan ei pane tätä sydämelleen" tarkoittanee sitä, etteivät tänne jäljelle jääneet ymmärrä millään tätä tapahtunutta.
Ainakin tämän maailman ajan merkkejä seuratessa aikamoista sekasortoa kohden tuntuu olevan maailma menossa. Minunkäsitykseni mukaan Jeesus tulee noutamaan omansa silloin, kun maailman tilanne ei ole vielä kovin paha. Vaikka aikamoisen seulan läpi joutunemme vielä menemään. Tempaus tapahtuu siis välähdyksenomaisesti yhdessä silmänräpäyksessä. Jeesus opetti, kuinka tempauksen yhteydessä toinen otetaan ja toinen jätetään. Tämä voi tarkoittaa sitä, että tempaus erottaa aviopuolisotkin, jos heistä vain toinen on valvova uskova.
Matteuksen evankeliumin 24:31 jakeessa puhutaan pasuunan soinnista. Sen kuulevat käsittääkseni ainoastaan kristityt, jotka pääsevät osalliseksi ylösotosta. Siitä, kuulevatko muut ihmiset pasuunan äänen tempauksen yhteydessä, ei Raamattu enempää valota. Alla olevassa minuutin mittaisessa videossa on hyvä esimerkki, kuinka äkkiarvaamatta tämä lopulta tapahtuu:
Silmänräpäyksessä tapahtuvan ylösoton jälkeen uskovat ovat siis poissa tästä maailmasta. Saamme ylösnousemusruumiin ja kohoamme tuuliin ja
pilviin Herraamme Jeesusta Kristusta vastaan. Tässä hetkessä kaikki maalliset
huolet ovat poissa ja saamme tuntea uskomattoman suurta autuutta ja mielihyvää.
Tuuliin ja pilviin kohotessamme
kenenkään ei tarvitse tuntea esimerkiksi korkean paikan kammoa tai lentopelkoa.
Tällainen on siis tempaus, jolloin Jeesus noutaa omansa täältä pois. Jeesus ei kuitenkaan tässä yhteydessä palaa maan päälle. Hänen jalkansa eivät edes hipaise tässä yhteydessä maata. Hän käy ainoastaan hakemassa morsiusseurakuntansa taivaaseen Karitsan Häihin, missä saamme viettää seuraavat seitsemän vuotta. Kuten Hän taivaaseenastumisen päivänään lupasi mennä valmistamaan meille sijaa ja lupasi tulla hakemaan omansa sinne luokseen. Nyt pääsemme näkemään, millainen sija meistä itse kutakin siellä odottaa. Tämä on niin ihana lupaus, että haluaisin olla valmis, jottei mikään täällä maan päällä enää sillä hetkellä sitoisi. Täällä ei ole mitään muuta, mitä odottaa, kuin Jeesuksen takaisinpaluuta ja ylösnousemusruumista. Odotan sitä siksikin, että kroonisesta migreenistä kärsivänä elämäni täällä on hyvin kivuntäyteinen. Toivoni on siinä, että ylösnousemusruumiissa saan olla täysin vapaa tällaisista maallisista vaivoista. Haluaisin vain pystyä elämään Jumalan mielen mukaisesti ollakseni taivaskelpoinen, kun Jeesus tulee.
Tempauksen kohdalla herää tietysti kysymys, näkeekö muu maailma silloin Jeesuksen? Tarkkaa selvitystä tästä asiasta ei Raamatusta löydy,
mutta todennäköisesti ei näe. Tempauksen ajankohdasta ei siis ole tarkkaan ilmoitettu, mutta sen on kerrottu tapahtuvan ennen seitsemän vuoden ahdistuksen
aikaa. Tämän ajan merkit enteilevät vahvasti Kristuksen tulemuksen läheisyyttä (sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan). En todellakaan ihmettelisi, jos tämä tapahtuisi ihan lähiaikoina. Tärkeintä on seurata ajan merkkejä.
Uskovat välttyvät siis ahdistuksen ajalta, jonka aikana Antikristus nousee valtaan. Tämä aika tulee olemaan kaikin tavoin hyvin ahdistava. Vielä senkin aikana voi pelastua, mutta elämä täällä tulee olemaan hyvin vaikeaa. Tänä aikana kukin joutuu esimerkiksi tekemään esimerkiksi valinnan, ottaako pedon merkin. Ilman tätä otsaan tai ranteeseen asennettavaa mikrosiruahan ei ninittäin voi ostaa eikä myydä. Siksi tämä aika tulee olemaan hyvin vaikea heille, jotka kieltäytyvät pedon merkistä. Tällä hetkellä käytössä olevan lähimaksun on sanottu olevan enää viimeinen askel ennen pedon merkkiä.
Ahdistuksen ajan päätteeksi Jeesus saapuu
seurakunnan kanssa maan päälle lopettamaan Antikristuksen
mielettömyyden. Tämä on se hetki, jolloin Hän todella palaa maanpäälle. Tuolloin ihan kaikki näkevät Hänet. Jeesus pitää myös kansojen tuomion, jonka yhteydessä ratkaistaan,
ketkä pääsevät tuhatvuotiseen valtakuntaan lihanruumiissa. Sitten Jeesus
perustaa tuhatvuotisen valtakuntansa.
"Emme me kaikki kuolemaan nuku, mutta
kaikki me muutumme ..." (1 Kor 15:51)
Tempauksen yhteydessä tapahtuvassa ylösnousemuksessa kaikki
saavat siis oman ylösnousemusruumiin. Ennen meitä tuolla hetkellä elossa olevia nousevat
tuuliin ja pilviin ne uskossa kuolleet ihmiset, joiden henki ja sielu menivät
suoraan Paratiisiin.
Tuossa yllämainitussa korinttilaiskirjeen kohdassa puhutaan siis kuolemasta ja nukkumisesta. Olen kuullut joidenkin kiireisten ihmisten sanovan, että ”haudassa saa sitten levätä.” Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Henki ei tule olemaan missään vaiheessa tiedoton. Harhaopit kylläkin sanovat näin, että henki uinuisi jossain tiedottomassa tilassa. Raamatusta löytyy kuitenkin useita kohtia tästä, joista kuuluisin on varmasti vertaus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Rikkaan miehen sielu meni suoraan Tuonelan huonommalle osastolle ja Lasaruksen sielu Paratiisiin. Uskosta osattomat ovat viettäneet tämän ajan Tuonelan huonommalla osastolla, missä heillä on oma välitilansa.
Paratiisi on uskovien paikka, missä ennen meitä Kristuksessa nukkuneet odottavat ylösnousemusruumista. Nyt tempauksen yhteydessä he nousevat tuuliin ja pilviin ennen meitä. Tempauksesta osalliseksi pääsevät elossa olevat uskovat liittyvät samalla heidän joukkoonsa. Jeesuksen rinnalla ristillä riippunut ryöväri oli ensimmäinen, joka meni Jeesuksen kanssa Paratiisiin kuoltuaan ristillä. Niin hän kuin kaikki muut tämän ajan Paratiisissa viettäneet sielut nousevat nyt siis yläilmoihin maallisen tomumajansa kautta – oli se sitten millainen tahansa. Eihän monien maallisista jäännöksistä ole tietenkään enää mitään jäljellä. Esimerkiksi jos ruumis on tuhkattu, se nousee nyt yläilmoihin ylösnousemusruumiissa paikasta, jonne tuhkat levitettiin. Jokainen ihminen saa ylösnousemusruumiin olipa hän uskova tai ei. Uskosta osattomatkin nousevat siis samalla hetkellä viimeiselle tuomiolle. Uskova saa täydellisen, kirkastetun, synnittömän ylösnousemusruumiin, mutta Jumalansa torjunut ihminen kirkastamattoman ruumiin, johon hänen syntinen olemuksensa asettuu. Tätä on kuvattu vanhan testamentin puolella muun muassa kahdessa kohdassa:
Jes 26:19-20
Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille. Mene, kansani, kammioihisi ja sulje ovet jälkeesi, lymyä hetkinen, kunnes viha on ohitse mennyt.
Dan 12:2-3
Ja monet maan tomussa makaavista heräävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen. Ja taidolliset loistavat, niin kuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niin kuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.
Millainen tämä ylösnousemusruumis sitten tarkemmin ottaen on? Filippiläiskirjeessä sanotaan,
että uskova saa nimenomaan Kristuksen ruumiin kaltaisen ruumiin. Esim. Filippiiniläiskirjeiden
3. luvun jakeissa 20 ja 21 kerrotaan ylösnousemusruumiista seuraavasti;
”Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä
me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi, joka on muuttava
meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä
voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.”
Apostolien teoissa kerrotaan, kuinka Jeesus ilmestyi 40 päivän ajan ylösnosemusruumiissa. Tässä olemuksessa kaikki saattoivat tunnistaa hänet ja hän pystyi olemaan tekemisissä ajallisten ihmisten kanssa. Jeesusta oli mahdollista koskettaa, kuten epäileväinen Tuomas sai kosketella käsillään hänen haavojaan. Ylösnoussut Jeesus puhui esimerkiksi samanaikaisesti noin viidelle sadalle ihmiselle opetuslastensa ohella. Jeesus ei ollut kuitenkaan sidottu katoavan maailman materiaalisiin esteisiin, vaan hän pystyi kulkemaan lukittujen ovien läpi, mursi leipää sekä söi kalaa. Tällaisen ylösnousemusruumiin uskovatkin tulevat saamaan. Ylösnousemusruumis on siis konkreettinen ja yliluonnollinen; paljon moni-ilmeisempi ja kyvykkäämpi kuin nykyinen ruumiimme. Siinä voi esimerkiksi ilmestyä minne tahtoo ja sen jälkeen kadota.
Kun Jeesus meni Isän luo kirkkauteen, puhutaan jo kirkastetusta ruumiista. Kirkastettu ruumis on jotain aivan yliluonnollista. Tämä on uskovaisen lopullinen tila eli silloin meillä on kirkkautta. Raamatussa puhutaan myös valopuvusta, jossa toinen tähti loistaa kirkkaammin kuin toinen. Taivaallinen Jerusalem on lopullinen asuinpaikkamme ja kotikaupunkimme, josta Ilmestyskirjakin puhuu.
Tämä jos mikä antaa toivoa silloin, kun elämässä on vastoinkäymisiä tai jos kokee ihmispelkoa. Silloin on hyvä muistaa, mitä kohti uskovina olemme menossa. Tämä maallinen elämä on vain lyhyt hetki kohti ikuisuutta. Kun ikuisuus on alkanut meissä, niin ei sitä voi kukaan tai mikään mahti pysäyttää, vaan se jatkuu iankaikkisesti. Sillä ikuisuus alkaa jo täällä maan päällä.
Tämä usko ylösnousemukseen ei ole oman ymmärryksensä varassa vaeltavalle ja järjen päätelmiinsä luottavalle ihmiselle todellakaan helppo asia ottaa vastaan. Meneehän niin tempaus kuin kuolleiden ylösnousemus kaiken inhimillisen käsityskyvyn ulkopuolelle. Kuolleiden ylösnousemuksen todenperäisyyttä epäiltiin jo Paavalin aikoihin ensimmäisellä vuosisadalla. Silloin oli sentään vielä elossa ihmisiä, jotka olivat ehtineet nähdä myös Jeesuksen elossa ennen Hänen ristinkuolemaansa. Kuolleiden ylösnousemus on kuitenkin raamatullinen totuus. Se joko on tai sitä ei ole. Kuka tämän kieltää, hän kieltää samalla Kristuksen ylösnousemuksen.
Järkeensä loppuun asti luottava ihminen pysyy epäuskossa. Jos ihminen on kuollut uskosta osattomana eikä ole ottanut Jeesusta vastaan tämän elämän
aikana, on hänen kohtalonaan joutua siihen vaivan paikkaan Tuonelan huonommalle
osastolle. Siellä Raamatussa kerrottu rikas mieskin on odottanut viimeistä
tuomiotaan jo yli 2000 vuotta. Vasta viimeisellä tuomiolla avautuu helvetti,
joka on valmistettu Saatanalle ja hänen langenneille enkeleilleen. Jumala ei
tarkoittanut helvettiä ainoastaan ihmisille, vaan yhtä lailla niille
langenneille enkeleille, jotka ovat olleet täällä maan päällä eksyttämässä
ihmisiä sekä kapinoimassa Jumalaa vastaan.
Haluan päättää tämän kirjoituksen kiittäen ja ylistäen Herraa siitä, että saamme elää näitä ihmeellisiä aikoja! Kiitos Herra, että sinä pian tulet meitä täältä hakemaan tuuliin ja pilviin!
Tempauksesta on myös
jo laulettu kauan sitten esimerkiksi tässä kirjoituksen päättävässä
kappaleessa.
1 Tess 4:13-18
Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niin kuin muut, joilla ei toivoa ole. Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti